کولر آبی در فصل تابستان قطعاً باید داخل هر خانهای وجود داشته باشد. قطعاً این وسیله خنک کننده به عنوان یک وسیله ضروری شناخته میشود و قیمت آن نسبت به کولر گازی خیلی به صرفهتر است اما نصب موتور کولر آبی موضوعی است که حتماً باید در مورد آن اطلاعات داشته باشید و یک سری نکات را در نظر بگیرید. که در ادامه در این باره توضیحات داده شده است.
نحوه نصب موتور کولر آبی
ساختمان موتور کولرهای آبی ۳ نوع سیم پیچ دارد که به سیم پیچ راه انداز، دور تند و دور کند مشهور هستند. روی بدنه همه موتورهای کولر آبی در همه برندها یک کلید وجود دارد که به آن کلید گریز از مرکز گفته میشود و از این کلید سیم پیچها و کابل برق ورودی عبور میکند. همچنین سه قسمت در بدنه کاچویی کولر وجود دارد که اتصال این سه را خیلی راحت میتوانید برقرار کنید.
موتور کولرها؛ حتی کولر آبی پرتابل سلولزی برای اینکه کار بیفتد، نیاز به یک جریان برق دارد و جریان برق آن حدوداً باید یک اسب بخار باشد. البته اگر قرار است حجم کولر خیلی زیاد باشد، این جریان برق باید افزایش پیدا کند. برای اینکه نصب موتور کولر آبی انجام شود، معمولا داخل آنها و روی محفظه فن یا همان پروانه کولر یک پایه قرار دارد که شما حتماً باید موتور دستگاه را روی آن ببندید.
نکتهای که باید به آن توجه کنید، این است که قبل از اینکه اقدام به بستن موتور کنید، تنظیم تسمه کولر را انجام دهید. یعنی موتور باید در حالتی قرار بگیرد که قسمت پولی و تسمه به سمت بیرون قرار گرفته باشد و شما خیلی راحت بتوانید آن را روی یاتاقانها نصب کنید.
بعد از اینکه مطمئن شدید تمام پولیها در یک راستا قرار گرفتهاند، باید اقدام به جا انداختن تسمه کنید. بهتر است برای اینکه اطمینان کارتان افزایش پیدا کند، یک بار با دست آن را تست کنید و مطمئن شوید که شل نباشد و سر جای خودش به درستی قرار بگیرد. یک سری قسمت ها در اطراف پمپ وجود دارد که باید به صورت چهار پیچ شده سر جایشان محکم شوند. بعد از اینکه نصب را انجام دادید، حتماً حواستان باشد منافذ خنک کننده موتور که در دو طرف موتور قرار گرفتهاند، حتماً رو به پایین باشند.
تسمه موتور بیش از حد شل یا سفت نباشد. حتماً تسمه کولر شما باید به صورت مستقیم روی یک خط قرار گرفته باشد که نشان میدهد نصب را به صورت اصولی انجام دادهاید. این طریقه نصب را هم میتوانید برای کولر آبی ارج و هم برای هر برند معتبر دیگری انجام دهید. در نهایت شما باید اقدام به محکم کردن پیچها کنید، باید یک پیچ گوشتی تخت داشته باشید.
با استفاده از آن پیچ بست نگهدارنده عقب موتور را به طور کامل محکم کنید و بعد دوباره باید اقدام به تست کردن سرسیمها کنید و مطمئن باشید که سر جای خودشان محکم قرار گرفتهاند و درست نصب شدهاند و اتصالی در آنها وجود ندارد. اگر تسمه بیش از حد محکم یا سفت باشد، استهلاک موتور بالا میرود و پروانه به درستی نمیچرخد. به خاطر همین است که تاکید داریم بیش از حد سفت نباشد.